Thursday, July 02, 2015

#Cabaran20Hari | Pengalaman Manis Di Bulan Puasa

السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ 
Salam Sejahtera

#Cabaran20Hari #PengalamanManisDiBulanPuasa #Day06

#Cabaran20Hari Puasa/Raya 2015

Untuk menyahut cabaran untuk hari yang ke 6 ni pengalaman yang paling manis tak dapat Efa lupakan ialah disahkan mengandung. Masa tu anak pertama pulak tu. Memang excited sungguh. Tapi alhamdulillah Efa tak la teruk sangat alah nya dibulan puasa..

Alhamdulillah..Cik Lea sekarang pun dah berumur 6 tahun. Ini lah pengalaman manis di bulan puasa yang akan kekal diingatan Efa sampai bila-bila....

Wednesday, July 01, 2015

#Cabaran20Hari | Pengalaman Pahit Di Bulan Puasa

السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ 
Salam Sejahtera

#Cabaran20Hari #Day05 #PengalamanPahitDiBulanPuasa

#Cabaran20Hari | Pengalaman Pahit Di Bulan Puasa

Efa rasa mesti semua orang ada pengalaman pahit di bulan Puasa. Bagi Efa , pengalaman yang tak dapat Efa lupakan pada bulan puasa adalah diserang air kencing kotor. Efa sebenarnya memang susah nak minum air masak atau air kosong. So, bila di bulan puasa lagi la susah nak minum. Akibat dari itu, Efa diserang air kencing kotor. Dah banyak kali jugak lah tapi bila terkena pada bulan puasa memang teramat-amat menyakitkan. 

Bila pergi klinik doktor dah tahu apa penyakit Efa.hehehe... So, Efa terpaksalah berbuka puasa untuk makan ubat tu. Tapi yg lebih menyedikan Efa berbuka puasa hanya minum air dan makan ubat sahaja. Benda lain Efa tak boleh telan. Korang bayangkan Efa berbuka puasa hanya untuk makan ubat lepas tu tak makan apa-apa dah... sedihkan utk makan ubat terpaksa korban kan puasa kita...huhuhu

Inilah #pengalamanpahitdibulanpuasa ...

Tuesday, June 30, 2015

#Cabaran20Hari | Menu Wajib Di Bulan Puasa

السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ 
Salam Sejahtera

#Cabaran20Hari | Menu Wajib Di Bulan Puasa

#Cabaran20Hari kita untuk hari yang keempat adalah menu wajib dibulan puasa. Bagi Efa di bulan puasa ni menu yang paling wajib adalah nasi, lauk pauk, panis mulut / kuih dan buah kurma. Ini adalah menu yang perlu ada di meja makan ketika hendak berbuka.






Gambar-gambar di atas adalah antara menu wajib Efa di bulan puasa. Efa tiada menu yang khusus dibulan puasa. Bagi sesetengah orang satu menu khusus perlu ada setiap hari. Kalau tak de menu tu, tak boleh nak makan. Contohnya seperti pecal perlu ada setiap ketika hendak berbuka..












Perkembangan Bayi

السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ  
Salam Sejahtera

Perkembangan Bayi Dari Lahir Hingga Dua Tahun



Sebagai ibu bapa, memang seronok melihat anak-anak membesar dengan sihat dan bijak. Daripada lahir sehingga umur mereka dua tahun, pelbagai keletah dan kerenah dapat diperhatikan. Sesetengahnya mencuit hati dan adakalanya membuatkan kita berasa bangga menjadi ibu bapa mereka. Sebolehnya, kita mahu berada di sisi ketika mereka melakukan sesuatu buat kali pertama seperti ketawa, berdiri sendiri, berjalan, mengucapkan perkataan, memanggil mama atau papa dan sebagainya. 


Biasanya, perkembangan awal kanak-kanak diukur daripada pertumbuhan dan perkembangan fizikalnya.  Bayi baru lahir akan diukur berat dan tingginya untuk dicatatkan dalam carta supaya boleh dijadikan rujukan. Carta ini digunakan untuk mengetahui sama ada seseorang bayi itu membesar secara normal atau tidak. 

Tahap-tahap Pertumbuhan Bayi Adalah Seperti Berikut: 

0 hingga 3 bulan 
• Berupaya bertindak balas jika anda menyentuhnya dengan lembut pada pipi atau bahagian sensitif lain seperti      tapak tangan dan kaki.
• Dalam tempoh ini juga, kemahiran motor bayi mulai terbentuk dengan baik. Bayi boleh menoleh kepala ke kiri dan ke kanan dan meluruskan tangan serta kaki. 
• Mata bayi sudah boleh melihat tetapi tidak fokus. 
• Pada usia enam minggu, bayi boleh tersenyum. 
• Pada usia lapan  minggu bayi akan mengeluarkan bunyi tetapi sukar difahami. 
• Kepala bayi sudah boleh diangkat apabila dibaringkan secara meniarap. 
• Pada usia tujuh hingga lapan minggu bayi sudah boleh memegang alat permainan lembut dalam tempoh sekejap. 
• Pada usia sembilan minggu bayi sudah boleh melihat dari satu objek ke objek lain. Tip: Beri bayi anda alat permainan yang mengeluarkan bunyi untuk merangsang kemahiran pendengarannya.     

3 hingga 6 bulan 
• Pada usia 14 minggu, bayi sudah boleh berguling dari perut ke belakang dan sebaliknya. 
• Bayi juga boleh mencapai objek dan menggoncang permainan. 
• Bayi sudah boleh memegang dua permainan sekali gus dan meletakkannya dalam mulut. 
• Bayi sudah boleh mengangkat dadanya apabila dibaringkan secara meniarap. 
• Pada usia 16 minggu bayi sudah mulai menendang-menendang kakinya. 
• Genggaman tangan bayi mulai kejap dan kemahiran motornya kian mantap. 
• Bayi boleh mengangkat kepalanya dalam masa yang agak lama dan memandang ke arah kita. Tip: Menyanyi akan menceriakan bayi anda dan merangsang kemahiran lisannya. Jadi, ajaklah anak tepuk tangan dan gerakkan badannya mengikut rentak muzik. 

6 hingga 9 bulan 
• Bayi mulai menolak dirinya dengan menggunakan kedua-dua tangan, perut dan lutut. 
• Mata bayi mulai fokus dan mengekori pergerakan kita di sekeliling rumah. 
• Bayi juga mulai merangkak. 
• Sudah boleh menggunakan genggaman hujung jari yang melibatkan jari telunjuk dan ibu jari untuk mengambil objek kecil. 
• Mulai berdiri dengan sokongan pelbagai barang dalam rumah seperti kabinet, rak, meja dan sebagainya. 
• Mulai berjalan dengan bantuan barang-barang sokongan seperti perabot. 
• Bayi mengeluarkan pelbagai bunyi suku kata seperti ‘ba’ atau ‘da’ yang jelas tetapi tidak difahami. Tip: Ajar anak menyebut perkataan yang mudah seperti mama dan papa untuk merangsang kemahirannya bercakap. 

9 hingga 12 bulan 
• Pada usia 40 minggu bayi mulai boleh berdiri dengan sendiri tanpa bantuan perabot. 
• Sesetengah bayi mulai memulakan langkah pertama pada usia 41 minggu. 
• Bayi juga berminat menolak kereta sorong dan memegang objek yang lebih besar seperti bola. 
• Bayi juga boleh memegang objek yang halus seperti pensel dengan cermat. 
• Bayi boleh mengenali ahli keluarganya dengan jelas seperti ibu, bapa dan adik-beradik. 
• Sudah memahami arahan mudah kitaseperti ‘jangan’. 
• Bayi gemar bermain ‘sorok barang’ dengan kita. Tip: Mengajak anak bermain ‘sembunyi-sembunyi’ akan merangsangnya menjadi lebih fokus ketika melihat.  

12 hingga 24 bulan 
• Pada peringkat ini kanak-kanak biasanya sudah pandai berkata-kata. Contohnya. “Mana mama?” 
• Ketika bercakap, mereka akan fokus terhadap apa yang mereka cakapkan itu.   
• Semasa membaca buku bersama, mereka akan turut menyebut nama objek-objek yang ada di dalamnya. 
• Kanak-kanak dua tahun juga semakin pandai naik dan turun tangga. 
• Boleh membuka zip yang bersaiz besar. 
• Sudah pandai melukis. 
• Semakin pandai memegang dan menggunakan sudu. 

Tip: Beri anak anda sudu dan garpunya sendiri ketika makan untuk merangsang kemahirannya memegang sesuatu benda. 

Manakala perkembangannya pula akan merangkumi 5 asas utama iaitu perkembangan fizikal, bahasa, kognitif, sosial emosi dan estetika serta daya kreatif.  

1. Perkembangan Fizikal Si manja mengalami perubahan dari segi bentuk dan saiz; kebolehan mengawal pergerakan motor kasar dan halus serta koordinasi anggota badan. Motor kasar berkaitan dengan otot-otot kasar seperti merangkak, memanjat, berjalan dan berlari. Manakala motor halus berkaitan dengan hal yang menggunakan saraf seperti melakar dan melukis. 

Tip rangsangan: Berikan anak kertas dan pensel warna. Biarkan dia melukis apa sahaja yang diingini untuk memupuk kreativiti mereka. 

2. Perkembangan Bahasa Anak anda akan mengalami perubahan daripada tahap mengeluarkan bunyi-bunyian kepada penerimaan, kefahaman dan mengeluarkan kata-kata sebagai tindak balas kepada rangsangan. Dia akan belajar menyebut apa sahaja yang didengarkannya. Sama ada melalui percakapan ibu bapa, bahan bacaan yang dibaca kepadanya, menonton televisyen dan mendengar radio. 

Tip rangsangan: Ajaklah anak menyanyi lagu dengan lirik ciptaan kita sendiri agar anak boleh belajar menyebut perkataan dengan betul. Misalnya,“Masa mandi, gosok gigi, gosok gigi, gosok gigi...baru bersih.” 

3. Perkembangan Kognitif Ini bermaksud keupayaan kanak-kanak mengumpul maklumat dan menyelesaikan masalah. Perkembangan kognitif kanak-kanak berbeza mengikut tahap usia. Interaksi dan komunikasi orang dewasa dengan kanak-kanak adalah perlu. Kanak-kanak memahami dan akan belajar meniru sebutan berbahasa dengan betul setelah melakukan pengumpulan maklumat. 

Tip rangsangan: Setiap kali melakukan sesuatu, beritahu anak apa yang kita sedang buat. Misalnya, “Mama nak buka lampu ni,” lalu tekan suis dan lampu akan menyala. Dengan cara ini anak kita akan memahami perbuatan tersebut. 

4. Perkembangan Sosial Emosi Kanak-kanak mula belajar bergaul, berinteraksi dan meluahkan perasaan. Mereka semakin membesar dan pastinya perkembangan emosinya berbeza seperti gembira dan marah. Asuh kanak-kanak dengan mendengar perasaan yang diluahkan dan bimbing mereka ke arah emosi yang positif. Jangan dibiarkan menangis berterusan tanpa mengambil berat emosinya. Tenangkan mereka supaya tidak menangis berpanjangan. Minta mereka memberitahu masalah dan berikan dorongan atau pujian sekiranya mereka boleh menguasai emosinya. 

Tip rangsangan: Galakkan anak berkawan dengan rakan sebaya agar dia pandai berkomunikasi dan bertolak ansur. 

5. Perkembangan Estetika dan Kreativiti Lihat kemampuan si kecil mengembangkan daya kreativitinya. Kemahiran ini diperoleh menerusi aktiviti dan projek berkaitan seni visual yang mengutamakan proses, berbanding dengan hasilan akhir. Proses ini mengaktifkan pemikiran kritikal kanak-kanak dalam menyelesaikan sesuatu permasalahan. Selain itu, aktiviti pendidikan seni visual menggalakkan kanak-kanak melakukan eksplorasi dan eksperimen dalam kehidupan seharian. Tip rangsangan: Ajak anak bermain permainan gambar sama. Ambil beberapa keping gambar dan buatkan dua salinan. Campurkan kesemuanya dan biarkan anak asingkan gambar yang sama. Cara ini mengasah kemahiran anak menyelesaikan masalah.

~sharing is caring


Monday, June 29, 2015

#Cabaran20Hari | Resepi Hidangan Sahur Paling Ringkas

السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ 
Salam Sejahtera

Ada sesetengah orang time sahur dia rajin memasak bagai. Efa pun kalau time rajin tu keluar, macam2 menu ada. Tapi kalau malas, mulalah keluar menu yg paling ringkas dan simple..hehe. Setakat ni menu yg paling ringkas Efa sediakan ialah maggi ayam kangkung. hahaha...jangan terkejut dengan nama menu tu tau...nama menu tu memang hak terpelihara Efa sendiri. Ok jom kita layanzz apa resepi Maggi Ayam Kangkung.


#Cabaran20Hari | Resepi Hidangan Sahur Paling Ringkas


#Cabaran20Hari | Resepi Hidangan Sahur Paling Ringkas
sumber : google


Maggi Ayam Kangkung

Bahan2
* maggi perisa ayam
* minyak masak
* bawang besar
* Kangkung
* air

Cara memasak
~ panaskan minyak dalam kuali. bila minyak dah panas masukkan bawang besar yg telah dihiris halus. bila bawang dah kekuningan masukkan air dan maggi serta perencah dan biar sehingga ia mendidih. bila maggi dah lembut , masukkan kangkung dan biarkan seketika. bila dah masak angkat dan masukkan ke dalam mangkuk.ok dah sedia untuk dimakan. 

Selamat mencuba resepi sahur ringkas Efa.... Sebab apa maggi ayam? sebab kalau sahur, efa tak suka makan pedas-pedas. nanti perut akan memulas-mulas. So, sebab tu efa pilih maggi ayam.Selamat bersahur....


Sunday, June 28, 2015

#Cabaran20Hari | Pengalaman Sahur

السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ 
Salam Sejahtera

#Cabaran20Hari | Pengalaman Sahur

#Day02

Sahur (Arab:سحور cahaya subuh), juga di sebut SehriSahari dan Suhoor, ialah terma yang digunakan umat Islam bagi merujuk kepada makan di waktu pagi sebelum berpuasa di siang harinya pada bulan Ramadhan. Ia di lakukan sebelum masukkan waktu Solat Subuh, lebih tepat lagi sebelum azan subuh mula berkumandang. Sahur ialah makan di waktu awal pagi (sebelum azan subuh).

Bila sebut tentang sahur, terdapat macam-macam pengalaman yg dilalui.Seingat Efa masa kecil (Darjah satu) taklah susah sangat nak bangun sahur. Bila mak atau kakak kejut untuk bangun sahur, Efa bangun macam biasa jer. Tak banyak tanya pun. Masa makan, biasalah mamai tu mesti ada. hehehe..

#Cabaran20Hari | Pengalaman Sahur

Semasa Tingkatan 1 , Efa dah start duduk asrama. So, masa sahur makan dengan kawan-kawan kat dewan makan. Masa ni tak pernah pun tak bangun sahur sebab warden sentiasa kejutkan untuk bangun sahur.

Semuanya berubah bila belajar kat universiti. Bangun sahur atau tak terpulang pada diri sendiri. Selalunya Efa dengan rakan sebilik akan beli makanan kat cafe  dalam pukul  12 tengah malam. Lepas tu makan siap-siap dalam bilik sebab pagi tu malas nak bangun sahur. Lebih malas lagi bila nak turun ke cafe untuk beli makanan. So, kami makan maggi je la..hehehe. 

Masa baru-baru kahwin pula, suami Efa akan bangun teman kan sekali untuk Efa memasak. Rasa macam sweet sangat jer masa tu. Tapi sekarang bila dah ada anak, Efa masak sorang-sorang je kat dapur. Dah siap, baru kejutkan suami dengan  mak untuk bangun sahur.

Sebenarnya seingat Efa tak pernah lagi tak bangun sahur. cuma terlewat bangun pernah lah tapi masih sempat lagi untuk bersahur. Tapi kalutlah untuk memasak sebab masa suntuk. Kalau korang semua nak tahu, dari zaman anak dara, Efa memang takkan tidur selepas bangun sahur. Sebabnya kalau tidur badan Efa akan letih ditahap yg melampau. So ,Efa akan buat kerja-kerja rumah yg patut la kan asalkan Efa tak tidur.hehehe.. Ini lah serba sedikit pengalaman bersahur Efa di sepanjang Ramadhan Al-Mubarak...