Program 'Jom Pi Pasar' Bantu Golongan Keluarga Berpendapatan Rendah

Selalunya Efa akan ke pasar untuk membeli keperluan dapur seperti ikan, ayam, sayur  termasuk barangan runcit. Bukannya apa harga barangan di pasar lebih murah berbanding di tempat-tempat lain. Walaupun murah, setiap kali ke pasar sekurang-kurangnya RM100 habis dibelanjakan. 

Efa nak share  dengan korang mengenai  salah satu program usaha murni kerajaan untuk membantu golongan keluarga yang berpendapatan rendah iaitu Program 'Jom Pi Pasar!'.

Program 'Jom Pi Pasar' Bantu Golongan Keluarga Berpendapatan Rendah



Ke arah terus membantu rakyat menangani kos sara hidup yang semakin meningkat, Program 'Jom Pi Pasar!' telah diperkenalkan.  Program ini adalah inisiatif dari  Kementerian Wilayah Persekutuan (KWP) dan juga Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL). Program 'Jom Pi Pasar' ini telah dilaksanakan sejak April 2017 dan melibatkan beberapa buah lokasi di Kuala Lumpur. 


Program 'Jom Pi Pasar' Bantu Golongan Keluarga Berpendapatan Rendah
sumber : google


Kupon RM20 Program 'Jom Pi Pasar!'


Melalui Program 'Jom Pi Pasar' ini, setiap bulan 150 pengunjung di pasar terpilih akan menerima kupon RM20 untuk mendapatkan barangan keperluan terutamanya kaum ibu yang sejak awal pagi gigih mendapatkan barangan runcit dan basah untuk keperluan keluarga. Kita sedia maklum, setiap bulan kebiasaanya kita membelanjakan hampir RM200 membeli barangan dapur. Sekurang-kurangnya dengan menerima kupon ini, bebanan untuk perbelanjaan barangan dapur dapat dikurangkan. Selain kupon RM20, penerima juga turut menerima satu beg makanan asas seperti beras, tepung gula dan sardin.


Program 'Jom Pi Pasar'
Sumber : Google

Tujuan Program 'Jom Pi Pasar'

Program ini diadakan adalah untuk meringankan beban golongan berpendapatan rendah yang menetap di bandar dalam menghadapi situasi kos sara hidup yang tinggi pada masa kini. Selain membantu meringankan bebanan kos sara hidup, pendekatan sebegini dapat mendorong di kalangan peniaga dan pengeluar untuk turut menurunkan harga di pasaran dengan tidak mengutamakan keuntungan semata-mata. Bekalan stok untuk pasaran juga akan cuba dipertingkatkan supaya lebih ramai lagi pengunjung di pasar mendapat barangan keperluan dengan harga yang lebih rendah di pasaran. 


Program 'Jom Pi Pasar'
Sumber : Google

Keprihatinan kerajaan khususnya kepada keluarga yang memerlukan sentiasa menjadi keutamaan melalui pelbagai program kebajikan yang tidak bermusim dilakukan saban tahun dan tidak pernah berhenti.

Ramai yang berharap supaya program seperti ini berterusan pada masa akan datang dan bukan setakat pasar pagi sahaja bahkan ke pasar malam dan bazar Ramadhan nanti. Dan di harapkan semoga Program 'Jom Pi Pasar' ini akan diperluaskan kerana ia mendapat sambutan baik dan menggalakkan sejak program ini diperkenalkan. Dan lebih banyak lagi program-program kebajikan yang lain diwujudkan oleh kerajaan.

Jom Pi Pasar!




Previous
Next Post »

25 Coretan

Click here for Coretan
Miza Talib
admin
02 May, 2018 ×

Jom pi pasar kupon rm20 tu mewah beli sayur

Reply
avatar
02 May, 2018 ×

Yezza.. Ai like pergi pasar instead of beli kat pasaraya.
At least kita menyumbang pada ekonomi peniaga IKS dan produk hiliran.
#doneAcahAcahJadiJurucakapFAMA ^_^ haha

Reply
avatar
aima hassan
admin
03 May, 2018 ×

Useful program macam ni untuk rakyat

Reply
avatar
Mrs FaRa
admin
03 May, 2018 ×

Jom p pasar! Hehe

Reply
avatar
03 May, 2018 ×

Kupon Rm20 tu boleh beli macam2 gak ;)

Reply
avatar
ina
admin
03 May, 2018 ×

besnyer,,siap ada kupon lagi tu. Saya suka prgi pasar ni..banyak barangan basah yang segar dan harga berpatutan

Reply
avatar
03 May, 2018 ×

Betul la sekali g mmg habis dlm seratus juga..dpt kupon rm20 jimat dah sikit duit sayur2 kan..rezeki tu..

Reply
avatar
Mrs Pip
admin
03 May, 2018 ×

seronok tu dapat kupon percuma, banyak sayur boleh beli ni...

Reply
avatar
::EIDA::
admin
03 May, 2018 ×

rm20 byk jugak!

Reply
avatar
03 May, 2018 ×

Tahniah kerajaan WP atas usaha dan inisiatif yang memang dapat mengurangkan beban rakyat! - Mak Lin, Blog #CeritaMak

Reply
avatar
03 May, 2018 ×

klu dkt psr tmpt sha rm5 3 sayur boleh dpt, klu dapat kupon rm20 byk bnda bole beli..kan

Reply
avatar
iuzira
admin
03 May, 2018 ×

alhamdulillah, ada juga inisiatif untuk golongan berpendapatan rendah dekat KL ni, walaupun duduk KL tak semua gaju tinggi sekurang-kurangnya dapat bantu keluarga berpendapatan rendah

Reply
avatar
04 May, 2018 ×

Bagus sangat bantuan macam ni. 20 ringgit pun macam macam boleh beli.

Reply
avatar
04 May, 2018 ×

very useful. tapi kalau dapat lagi byk amaountnya kan syok..

Reply
avatar
el
admin
04 May, 2018 ×

surirumah sape x suka dpt kupon RM20 skurangnya lepas lah duit sayur..harap2 kupon tu nti dinaikkan ke RM50 hihi

Reply
avatar
Fieza Sani
admin
04 May, 2018 ×

Sama la efa..kita kalau pi ke pasar ni, mau seratus lebih..kdg dua ratus pun ada..hehe..maklum la kita suka buat stok 1 bulan..ngeee

Reply
avatar
05 May, 2018 ×

kalau g pasar beli darang dapur confirm lebih 20 ringgit..dapat kupon nih dapatlah jimat kan

Reply
avatar
Noor Akma
admin
05 May, 2018 ×

Mengurangkan kos sara hidup seharian walau hanya RM20 shj

Reply
avatar
05 May, 2018 ×

Jom pi Pasar jom!
#hebatkannegaraku

Reply
avatar
06 May, 2018 ×

RM20 tu kalau guna betul2, macam-macam boleh dapat.

Reply
avatar
07 May, 2018 ×

RM20 sangat bermakna bagi mereka yang memerlukan

Reply
avatar
khaty aiman
admin
08 May, 2018 ×

wau..boleh beli lebih lagi la barang kat pasar tu

Reply
avatar
08 May, 2018 ×

Syoknya dapaf kupon rm20

Reply
avatar
Cik Puan Ena
admin
09 May, 2018 ×

Rm20 boleh la suri rumah memborong sayur.hehe.. banyak dapat tu.

Reply
avatar
09 May, 2018 ×

betul tu.. RM20 nampak je sikit tapi bermakna :)

Reply
avatar

Terima kasih kerana sudi tinggalkan komen anda di sini... ConversionConversion EmoticonEmoticon

Thanks for your comment